Thursday, April 1, 2021

BBM3410-2021-MINGGU 2- NOTA ELEMEN ASAS GRAFIK

 ELEMEN ASAS GRAFIK

Dalam tugasan ini akan membincangkan lima elemen asas grafik iaitu mudah, warna, teks, kesesuaian dan keseimbangan.


1. Mudah

Elemen asas grafik mudah dapat dilihat oleh seseorang terhadap sesuatu gambaran yang mudah difahami sama ada dalam bentuk video ataupun foto. Elemen ini juga dilihat sebagai mudah difahami sebagai sesuatu mesej tanpa sebarang kekeliruan.

Contohnya:

Sekeping gambar seekor kucing yang berbadan gempal sedang bermain dengan tuannya di halaman rumah. Seseorang yang melihat gambar tersebut dapat memahami bahawa gambar yang itu ialah seekor kucing yang berbadan gempal.


2. Warna

Tujuan warna dalam grafik adalah untuk memudahkan atau meningkatkan kejelasan visual. Lazimnya perbezaan warna antara latar ( elemen negatif ) dengan visual ( elemen positif ) akan menimbulkan kontras yang baik. Grafik yang asas seharusnya mengandungi tidak lebih daripada tiga warna. Terdapat juga kebanyakan gambar atau video mempunyai lebih daripada tiga warna. Perkara tersebut terpulang kepada seseorang untuk menentukan mesej dan objektif yang ingin disampaikan.

Contohnya :

Sekeping foto seorang wanita yang mengenakan pakaian biru gelap dan disertai dengan pokok di belakang berwarna hijau dan juga kelihatan awan yang kebiruan. Gambar tersebut menarik jika dilihat kerana gabungan tiga warna yang memfokuskan kepada tiga objek tersebut iaitu, seorang wanita, pokok dan awan.


3. Teks

Saiz font yang dipilih memainkan peranan yang penting dalam persembahan grafik. bukan itu sahaja, kandungan yang dipilih juga sangat dititikberat dalam elemen teks. hal ini bertujuan untuk menyampaikan pemahaman terhadap grafik tersebut. selain itu, dalam elemen teks ini juga mengambil kira warna dalam pemilihan font kerana faktor-faktor tersebut sangat penting supaya mesej dapat disampaikan dengan baik tanpa sebarang kekeliruan.

Contohnya :

Papan iklan Mcdonald yang memaparkan huruf M dengan saiz font yang besar dan menarik. Dengan cara itu, seseorang yang melihat papan iklan tersebut tertarik untuk membelinya.


4. Kesesuaian

Elemen kesesuaian dalam gambar atau video haruslah berhubung kait dengan latar tempat, masa, watak. Setiap watak yang digunakan haruslah bersesuaian supaya tidak timbul kekeliruan apabila dilihat oleh seseorang.

Contohnya :

Gambar sebuah keluarga sedang berkumpul untuk menyediakan hidangan hari raya. Kelihatan masing-masing sedang bergelak ketawa. Disusuli dengan awan kemerah-merahan yang menandakan hari senja. terdapat juga tulisan di bawah gambar yang ditulis "aktiviti sehari sebelum raya"


5. Keseimbangan

Keseimbangan merujuk kepada ruang dalam gambar atau video tersebut. ruang yang dimaksudkan ialah ruang yang memenuhi setiap sudut gambar tersebut. Namun, seimbang juga diterima apabila grafik tersebut dapat disampaikan dengan baik.

Contohnya :

Ruang disebelah atas kelihatan awan kebiruan. manakala ruang disebelah kiri terdapat 2 buah bangunan bertingkat dan kelihatan pokok kehijauan di sebelah kanan. ditambah pula 4 orang kanak-kanak di tengah pemandangan tersebut menampakkan lagi keseimbangan grafik itu.





Rujukan : Normaliza Abd Rahim (2019), Multimedia Dalam Bahasa, Penerbit Universiti Putra Malaysia.














BBM3410-2021-MINGGU 2-PENDEKATAN ANALISIS WACANA


Pendekatan Analisis Wacana

(Normaliza Abd Rahim, 2018)

PRA-ANDAIAN

 

1. Intuisi

2. konteks

penerimaan/penafian

keperluan

perujukan

anafora

pengulangan

kekaburan

penegasan

EMOSI

 

1. Positif

2. Negatif

3.Emosi Bercampur

 

perangai

personaliti

mood

motivasi

NILAI DAN BUDAYA

 

1. Diri

2. Masyarakat

3. Adat

 

jujur, ikhlas, baik hati, kasih sayang, kerajinan, kesyukuran, kesederhana-an

berdikari, hemah tinggi, keberanian, kebersihan fizikal dan mental, kesantunan

hormat menghormati, kerjasama, semangat bermasyarak-at

keadilan, kebebasan, rasional

BAHASA

 

1. Bahasa pertama/ kedua/ ketiga

2. Formal/ tidak formal

3. Kesalahan bahasa

4. Linguistik

 

INFERENS

 

1. Rumusan keseluruhan

2. Rumusan topik perbincangan

3. Penutup kata

Rujukan : Normaliza Abd Rahim (2018), Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi, Penerbit UMT, Universiti Malaysia Terengganu 21030 Kuala Nerus Terengganu

Pendekatan analisis wacana oleh Prof Dr Normaliza Abd Rahim (2018) telah diperkenalkan daripada beberapa kajian yang telah dijalankan sebelum ini. Kajian yang dijalankan ini melibatkan ujaran dan interaksi daripada kanak-kanak, remaja, pelajar universiti dan masyarakat keseluruhan. Pendekatan ini mempunyai lima elemen iaitu :

Pra-andaian
Pra-andaian merupakan sesuatu perkara yang diamalkan pada zaman dahulu sebelum mulanya hujah atau tindakan. Pra-andaian bertitik tolak  daripada teori yang dicadangkan oleh Abbott (2000), Atlas (1977) dan Brown & Yule (1983). elemen ini terbahagi kepada dua aspek analisis iaitu intuisi dan konteks. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, intusi bermaksud daya atau kebolehan seseorang untuk memahami sesuatu tanpa berfikir secara sedar. Manakala konteks pula dikaji dari aspek penerimaan/penafian, keperluan, perujukan, anafora, pengulangan, kekaburan dan penegasan.

Emosi
Emosi adalah sesuatu perasaan jiwa yang ada pada diri seseorang seperti sedih, gembira, takut dan sebagainya. Elemen emosi merujuk kepada teori yang dipelopori oleh Cannon (1927). elemen ini terbahagi kepada tiga aspek iaitu emosi positif, negatif dan emosi bercampur. Dalam elemen ini dapat dilihat melalui perangai, personaliti, mood dan motivasi diri dan dari luar.

Nilai dan Budaya
Nilai dan budaya dapat dilihat dari aspek diri, masyarakat dan adat. elemen ini berkait rapat dengan nilai yang terdapat dalam falsafah pendidikan negara. Antara nilai yang terdapat dalam elemen ini ialah jujur, ikhlas, baik hati, kasih sayang, kerajinan, kesyukuran, kesederhaaan, berdikari, berhemah tinggi, keberanian, kebersihan fizikal dan mental, kesantunan, hormat menghormati, kerjasama, semangat bermasyarakat, keadilan, kebebasan dan juga rasional.

Bahasa
Dalam elemen ini, bahasa memfokuskan kepada bahasa pertama, kedua, ketiga. Dalam elemen ini juga, bahasa terbahagi kepada dua bahagian iaitu bahasa formal dan bahasa tidak formal. Kesalahan bahasa dikaji untuk menganalisis bahasa supaya nampak lebih mendalam. Linguistik juga dianalisis untuk mendapatkan huraian lebih jelas dan padat. Elemen ini merujuk kepada teori Stubbs (1983).

Inferens
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, inferens bermaksud kesimpulan yang dibuat berdasarkan fakta tertentu seperti rumusan keseluruhan, rumusan topik perbincangan dan penutup kata. Elemen ini merujuk kepada teori yang dicadangkan oleh Brown & Yule (1983). semua aspek itu perlu dibincangkan supaya ujaran, interaksi, teks dan tulisan lebih lengkap dan jelas.






Buku yang diguna semasa membuat rujukan.
Kehadiran 1 April 2021












BBM3410-2021-MINGGU 1A