RUJUKAN : Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi : Teori dan Aplikasi. Kuala Nerus : Penerbit Universiti Malaysia Terengganu
FEF
1. PERBANDINGANDAN BILANGAN DALAM CERITA SOSIAL
Bilangan Cerita Sosial | Kata Kerja | Kata Adjektif | Kata Nama | Kata Ganti Nama | Kata Sendi Nama | Kata Arahan | Kata Tanya |
Nenek dan Datuk | Mengeluarkan 1 Mengangkat 1 Mencari 2 Berlari 1 Menangis 7 Bermain 1 Menunjuk 1 Berjalan 2 Melihat 4 Bercerita 1 Duduk 1 Menonton 2 Dibuat 1 Membuatkan 1 Menonton 2 Tahu 1 Pulang 3 Tinggal 3 Sampai 1 Keluar 1 Berjumpa 1 Tanya 2 Bisik 1 Sangkakan 2 Kata 1 Berdiri 2 Tersenyum 1 Mengendahkan 1 Berhenti 2 Masuk 1 Pandang 1 Memujuk 1 Pegang 1 Cuba 1 Membantu 1 Ketawa 2 Disiarkan 1
Jumlah = 59 | Sedih 3 Marah 1 Keliru 1 Tidak sabar 1 Hairan 1
Jumlah = 7 | Alim 45 Kajang 2 Melaka 1 Abang Imran 3 Kak Madinah 3 Aisyah 3 Datuk 14 Nenek 15 Ibu 3 Bapa 3 Ayam 13 Itik 11
Jumlah = 113 | Mereka 4
Jumlah = 4 | Di 16 Ke 7 Akan 2 Dengan 1 Sampai 1 Daripada 2 Kepada 1 Dari 3 Untuk 2
Jumlah = 35 | Tengok tu ! 1
Jumlah = 1 | Mengapam 2 Buat apa 1 Kenapa 2
Jumlah = 5 |
Saya yang Istimewa | Membawa 2 Membeli 3 Melompat- Lompat 1 Makan 4 Memanggil 1 Berlari 3 Menganggukkan 2 Berkongsi 4 Berpesan 2 Menghulurkan 1 Mengambil 1 Memberikan 1 Menolong 1 Mengemas 1 Menyapu 1 Memandang 1 Membasuh 1 Melambai 1 Berjalan 1 Mendoakan 1 Mengasingkan 1
Jumlah = 34 | Kotor 1 Baik 8 Merah 1 Selalu 1 Sedih 3 Gembira 1 Besar 1 Lalu 1
Jumlah = 17
| Bapa 7 Alim 30 Abang Imran 3 Kak Madinah 3 Aisyah 3 Ibu 14 Makcik Timah 11 Sulaiman 12 Pasar tani 1 Buah rambutan 2 Buah durian 1 Buah manggis 4 Buah langsat 1 Buah duku 1 Jiran 2 Rumah 5
Jumlah = 100 | Kita 4 Kamu 1 Dia 2 -nya 4
| Di 2 Pada 1 Kepada 4 Dari 2 Dalam 1 Akan 9 Ke 7 Dengan 2
Jumlah = 28
| Panggil 1 Letak 1 Jangan 1
Jumlah = 3 | Di mana 1 Kenapa 1 Boleh 1
Jumlah = 3 |
Keluarga Saya | tinggal 2 Tersenyum 5 Memandang 2 Menunjuk 3 Menolong 8 Membuat 1 Mengutip 1 Mengemas 1 Bermain 1 Menyimpan 1 Belajar 2 Menyapu 2 Memegang 2 Sebut 2 Jawab 1 Menyiapkan 1 Memanggil 1 Memujuk 1 Seru 1 Berjalan 2 Buat 1 Menggaru 1 Terdiam 1 Bisik 1 Tersengih 1 Bekerja 1 Ketawa 1 Jumlah = 47
| Kecil 1 Rajin 2 Baik 1 Suka 1 Resah 1 Perlahan 1 Gagal 1 Berjaya 1 Sayang 2 Rindu 2 Jumlah = 13
| Alim 43 Ibu 16 Bapa 6 Kak Madinah 3 Abang Imran 3 Aisyah 4 Jiran 2 Rumah 5 Keluarga 7 Jumlah = 89
| Dia 2 Mereka 2 Saya 9 Kami 1 -nya 1 Jumlah = 15
| Di 6 Ke 7 Atas 1 Kepada 1 Daripada 1 Dari 1 Dengan 1 ditengah-tegah 1 Jumlah = 19 | Mari 1 Tolong 1 Jumlah = 2 | Bagaimana 1 Apa 1 Jumlah = 2 |
Hati | Membawa 3 Berkongsi 2 Memberikan 1 Mengemas 1 Belajar 1 Beritahu 1 Mengusap-usap 1 Memakai 1 Mengajar 3 Membeli 3 Membayar 2 Duduk 1 Jumlah = 20 | Suka 1 Baik hati 1 Pandai 5 Rajin 1 Bangga 1 Jumlah = 9 | Ibu 10 Alim 40 Cikgu Anis 12 Kak Madinah 1 Abang Imran 1 Aisyah 1 Guru besar 1 Rakan 6 Sekolah 5 Jiran 1 Kek cawan 5 Sayur bayam 1 Jumlah = 84
| - | Di 5 Ke 6 Untuk 9 Kepada 2 Daripada 1 Pada 1 Jumlah = 24 | - | Macam mana 1 Kenapa 1 Jumlah = 2 |
Jiran | Menangis 2 Menyusun 2 Mengemas 1 Membaca 3 Menghulurkan 1 Membelek- belek 1 Merungut 1 Membawa 1 Melihat 3 Mendiamkan 2 Memujuk 1 Melambai-lambai 1 Menjenguk 1 Dihadiahkan 1 Jumlah = 21
| Petang 1 Malam 1 Pemurah 2 Panas 1 Sakit 4 Sihat 2 Kaku 2 Sedih 2 Gembira 1 Jumlah = 16 | Alim 38 Sulaiman 9 Kakak 5 Adik 7 Abang 7 Ibu 3 Bapa 2 Sekolah 1 Klinik 1 Buku 10 Jiran 2 Rumah 4 Ubat 1 Doktor 1 Pagar 1 Jumlah = 92
| Kamu 1 Saya 1 Dia 3 Mereka 5 -nya 1 Jumlah =11 | Pada 1 Akan 7 Kepada 1 Di 3 Tentang 1 Ke 3 Oleh 1 Dengan 6 Jumlah=23 | - | Kenapa 7 Jumlah=7 |
2. KANDUNGAN DALAM CERITA SOSIAL
JUDUL | TEKS | TEMA | SAMPEL/BAHAN | JENIS |
Nenek dan Datuk | Cerita pendek | Kekeluargaan | Nenek Datuk Ibu Bapa Imran Madinah Aisyah Alim | Penceritaan |
Saya yang Istimewa | Cerita pendek | Kekeluargaan | Nenek Datuk Ibu Bapa Imran Madinah Aisyah Alim |
Penceritaan |
Keluarga | Cerita pendek | Kekeluargaan | Ibu Bapa Imran Madinah Aisyah Alim |
Penceritaan |
Hati | Cerita pendek | Kemasyarakatan | Ibu Alim Cikgu Rakan-rakan |
Penceritaan |
Jiran | Cerita pendek | Kejiranan | Ibu Imran Madinah Aisyah Alim Sulaiman |
Penceritaan |
Jadual : Kandungan dalam Cerita Sosial
3. KONTEKS DALAM CERITA SOSIAL
Judul | Tatabahasa | Latar | Emosi |
Nenek dan Datuk | Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Kampung nenek dan datuk | Gembira Rindu Sedih Marah Keliru Puas hati |
Saya yang istimewa | Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu dan bapa | Gembira Puas hati sedih |
Keluarga | Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu dan bapa | Gembira resah |
Hati | Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Sekolah, rumah, jiran | Gembira |
Jiran | Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu bapa dan jiran | Gembira Simpati Ambil berat sedih |
Jadual : Konteks dalam Cerita Sosial
4. ANDAIAN DALAM CERITA SOSIAL
JUDUL | ANDAIAN DALAM CERITA SOSIAL |
Keluarga Saya | -Alim mengingati nama setiap ahli keluarganya apabila melihat gambar keluarga di dinding rumah.
- Alim dan adik beradiknya akan menolong orang tua mereka melakukan kerja rumah. Ini menunjukkan sikap baik hati dan rasa tanggungjawab yang diterap oleh ibu bapa mereka.
-Ibu Alim juga akan sentiasa memuji Alim untuk menaikkan semangat untuk Alim sentiasa melakukan kerja rumah.
-Alim belajar daripada abang dan kakaknya cara untuk membersihkan rumah. Abang dan kakaknya juga memainkan peranan dengan memberikan contoh yang baik kepadanya dengan sentiasa tolong menolong untuk menyiapkan kerja rumah. |
Nenek dan Datuk | -Keluarga Alim gemar melawat datuk dan nenek di kampung. Ini menunjukkan mereka begitu menitikberatkan hubungan kekeluargaan.
-Datuk dan nenek begitu peka akan perubahan emosi Alim apabila binatang yang Alim cari tidak dijumpai. Datuk dan nenek memujuk Alim dengan menyelesaikan segala kekeliruan yang dihadapi Alim. Emosi Alim sebagai kanak-kanak isitimewa kerap berubah. Jadi, ahli keluarga memainkan peranan untuk menerangkan kembali kepada Alim.
-Adik beradik Alim juga melayan Alim dengan baik. Perkara ini menunjukkan nilai kasih sayang yang kuat dalam keluarga mereka.
|
Saya yang Istimewa | -Bapa Alim menjalankan peranannya sebagai seorang bapa yang penyayang dengan membeli buah-buahan kesukaan anak-anaknya.
-Bapa Alim menunjukkan keadilan dengan menyuruh anaknya, Imran memanggil adik beradik yang lain untuk makan buah bersama-sama.
-Alim menyuarakan pendapat untuk berkongsi buah-buahan yang dibeli dengan keluarga Sulaiman.
-Alim seorang yang baik hati apabila memberikan buah-buahan itu kepada Sulaiman. Dia juga menolong membuang sampah. Mak Cik Timah mengucapkan terima kasih kepada Alim berkongsi rezeki dengan keluarganya.
|
Hati | -Alim bersosial dengan rakan-rakannya di sekolah. Dia membawa kek cawan sempena hari lahirnya ke sekolah.
-Ibu Alim mengajarkan perkara asas kepada Alim sebagai persediaan. Ini menunjukkan ibunya seorang ibu yang bertanggungjawab.
-Penglibatan guru juga memainkan peranan dalam mengajar kanak-kanak isitimewa untuk bersosial.
-Guru Alim juga mengajar nilai-nilai murni seperti menghormati orang tua.
|
Jiran | -Alim rajin membaca buku dan berkongsi buku cerita dengan Sulaiman. Ini menunjukkan nilai baik hati dalam diri Alim.
-Alim juga ikhlas ketika memberi buku cerita kepada Sulaiman. Sulaiman juga berterima kasih kepada Alim.
-Ahli keluarga Alim bimbang ketika Alim jatuh sakit. Mereka sayang akan Alim sehingga mereka menangis ketika Alim jatuh sakit. |
No comments:
Post a Comment